Zen tr¾ning i Ryosen-an
Tim Pallis
Zen tr¾ningen
i Sohaku Koboris tempel Ryoko-in i Daitokuji udfyldte en
meget v¾sentlig del af min tr¾ning i Kyoto i slutningen af halvfjerdserne, men
det var ikke det eneste sted jeg praktiserede zazen.
Der var omkring en halv snes vesterl¾ndinge, som praktisere i Koboris tempel hver aften fire gange en halv time. Mandag
aften gik vi til sanzen hos Kobori
Osho.
Men
derudover sad jeg hver morgen 3 gange en halv time i et andet lille tempel ved
navn Ryosen-an, ogsŒ beliggende i Daitokuji.
Det var oprindelig den amerikanske abbed Ruth Fuller Sasakis tempel, som hun havde restaureret og bygget om og
kaldte the First Zen Institute
of America in Daitokuji.
Her var
der foruden det smukt og dyrt restaurerede oprindelige tempel en ny institut
bygning eller "study room",
som var en tilbygning der rummede hendes zen bibliotek samt en ganske fortr¾ffelig zendo, som var en miniature efterligning af zendoen i Daitokujis sodo eller munkenes meditationshal
i Daitokujis kloster.
Ruth Fuller Sasaki (d. 1967) var elev
af den japanske zen mester Sokei-an Sasaki (1882-1945). I 1944 giftede hun sig med sin l¾rer og
mester et halvt Œr f¿r han d¿de. ®gteskabet var et slags fornufts¾gteskab, for
at hun kunne videref¿re hans arbejde i Japan i det tempel, hvor han i sin tid
var blevet pr¾steordineret.
Ruth Fuller Sasaki blev den f¿rste og
eneste abbed for et japansk zen tempel, som bŒde var vesterl¾nding og kvinde.
Hun kom fra en meget velhavende Chicago familie og brugte sit liv og formue pŒ
at oprette dette enestŒende zen institut i Kyoto, hvor vesterl¾ndinge kunne
komme og forske og praktisere zazen.
Her kom
en hel r¾kke vesterl¾ndinge i slutningen af halvtresserne og tresserne i en
guldalder tid for zen i Vesten. Det var navne som Walter Nowick,
Gary Snyder, Philip Yampolsky, Burton Watson, Paul Wienpahl, Janwillem van der Wetering og Irmgard Schloegl og flere andre,
som alle var elever af enten Goto Zuigan
Roshi (1879-1965), Oda Sesso
Roshi (1901-1966) eller Nakamura
Roshi. Jeg har beskrevet Sokei-an
Sasakis liv og zen tr¾ning i en anmeldelse af hans
bog "The Zen Eye" i "The Eastern
Buddhist" N.S. Vol.29 No.2 Autumn 1996.
Jeg kom
til Ryosen-an f¿rste gang i 1969 og sad der
regelm¾ssigt om morgenen fra 1977 til 1979 i den sk¿nne lille zendo, som desv¾rre nu er ombygget til en hondo eller et tatami tempelrum, hvor man kan forrette zen buddhistisk liturgi.
Det var en uforglemmelig oplevelse at komme i denne lille zendo
tidligt om morgenen og virkelig g¿re noget ved sagen.
Jeg
havde en cykeltur pŒ mindst en halv time fra Ginkakuji,
hvor jeg boede, til Daitokuji. Det var for det meste
de samme mennesker, som om aftenen sad i Ryoko-in,
som startede dagen i Ryosen-ans lille zendo. En gang om ugen havde vi havearbejde, som for det
meste bestod i at luge ukrudt eller feje blade sammen i Ryosen-ans
mos have. Bagefter drak vi te med stedets caretaker
Mr. Ueno.
Men
hverken i Ryoko-in eller i Ryosen-an
blev der afholdt nogen sesshin. En sesshin er syv dages intensiv zazen
praksis, hvor man sidder mellem 10 og 12 timer dagligt, undertiden mere, gŒr
til sanzen flere gange om dagen og f¿lger en
forel¾sningsr¾kke hver dag i den uge, det hele varer.
Under denne
sesshin periode bor man naturligvis i templet og fŒr
fuld forplejning. Da jeg vendte tilbage til Kyoto i efterŒret 1977, var det mit
¿nske at deltage i disse sesshin, som er den helt
centrale praksis i ethvert zen kloster.
Munkene
i klostrene deltager i en sŒdan sesshin Žn eller to
gange om mŒneden. Jeg kunne m¾rke, at jeg efter 8 Œrs zen praksis, for det
meste alene, tr¾ngte til at kaste mig ud i den mere seri¿se zen tr¾ning, som en
sesshin er. Jeg ledte derfor efter andre steder i
Kyoto, hvor jeg kunne fŒ lejlighed til denne form for praksis.
Et af de
steder jeg fandt i Kyoto, hvor vesterl¾ndinge, uden videre kendskab til
japansk, kunne deltage i en sesshin, var hos en zen
buddhistisk forening, som kaldte sig FAS Society. Denne forening for l¾g praktikanter
m¿dtes hver l¿rdag eftermiddag til fem gange en halv times zazen
og derefter 2 timers tekst studier pŒ et givent opl¾g.
Fire
gange om Œret arrangerede de en 7 dages sesshin, hvor
man sad 10 timer om dagen. Det hele foregik i Mumon Yamada
Roshis tempel Reiun-in i
det store Myoshin-ji tempel i Kyoto. Det var et godt
sted at komme som et alternativ til Daitoku-ji. Jeg
begyndte at komme der hver l¿rdag og deltog i alle deres sesshin
indtil efterŒret 1979. Det var her jeg oplevede min f¿rste sesshin,
som jeg har beskrevet i artiklen "ForŒrs Sesshin
i Kyoto" i tidsskriftet "Alternatur".