Zen tr¾ning i Ryosen-an

 

Tim Pallis

 

 

Zen tr¾ningen i Sohaku Koboris tempel Ryoko-in i Daitokuji udfyldte en meget v¾sentlig del af min tr¾ning i Kyoto i slutningen af halvfjerdserne, men det var ikke det eneste sted jeg praktiserede zazen. Der var omkring en halv snes vesterl¾ndinge, som praktisere i Koboris tempel hver aften fire gange en halv time. Mandag aften gik vi til sanzen hos Kobori Osho.

 

Men derudover sad jeg hver morgen 3 gange en halv time i et andet lille tempel ved navn Ryosen-an, ogsŒ beliggende i Daitokuji. Det var oprindelig den amerikanske abbed Ruth Fuller Sasakis tempel, som hun havde restaureret og bygget om og kaldte the First Zen Institute of America in Daitokuji.

 

Her var der foruden det smukt og dyrt restaurerede oprindelige tempel en ny institut bygning eller "study room", som var en tilbygning der rummede hendes zen bibliotek samt  en ganske fortr¾ffelig zendo, som var en miniature efterligning af zendoen i Daitokujis sodo eller munkenes meditationshal i Daitokujis kloster.

 

Ruth Fuller Sasaki (d. 1967) var elev af den japanske zen mester Sokei-an Sasaki (1882-1945). I 1944 giftede hun sig med sin l¾rer og mester et halvt Œr f¿r han d¿de. ®gteskabet var et slags fornufts¾gteskab, for at hun kunne videref¿re hans arbejde i Japan i det tempel, hvor han i sin tid var blevet pr¾steordineret.

 

Ruth Fuller Sasaki blev den f¿rste og eneste abbed for et japansk zen tempel, som bŒde var vesterl¾nding og kvinde. Hun kom fra en meget velhavende Chicago familie og brugte sit liv og formue pŒ at oprette dette enestŒende zen institut i Kyoto, hvor vesterl¾ndinge kunne komme og forske og praktisere zazen.

 

Her kom en hel r¾kke vesterl¾ndinge i slutningen af halvtresserne og tresserne i en guldalder tid for zen i Vesten. Det var navne som Walter Nowick, Gary Snyder, Philip Yampolsky, Burton Watson, Paul Wienpahl, Janwillem van der Wetering og Irmgard Schloegl og flere andre, som alle var elever af enten Goto Zuigan Roshi (1879-1965), Oda Sesso Roshi (1901-1966) eller Nakamura Roshi. Jeg har beskrevet Sokei-an Sasakis liv og zen tr¾ning i en anmeldelse af hans bog "The Zen Eye" i "The Eastern Buddhist" N.S. Vol.29 No.2 Autumn 1996.

 

Jeg kom til Ryosen-an f¿rste gang i 1969 og sad der regelm¾ssigt om morgenen fra 1977 til 1979 i den sk¿nne lille zendo, som desv¾rre nu er ombygget til en hondo eller et tatami tempelrum, hvor man kan forrette zen buddhistisk liturgi. Det var en uforglemmelig oplevelse at komme i denne lille zendo tidligt om morgenen og virkelig g¿re noget ved sagen.

 

Jeg havde en cykeltur pŒ mindst en halv time fra Ginkakuji, hvor jeg boede, til Daitokuji. Det var for det meste de samme mennesker, som om aftenen sad i Ryoko-in, som startede dagen i Ryosen-ans lille zendo. En gang om ugen havde vi havearbejde, som for det meste bestod i at luge ukrudt eller feje blade sammen i Ryosen-ans mos have. Bagefter drak vi te med stedets caretaker Mr. Ueno.

 

Men hverken i Ryoko-in eller i Ryosen-an blev der afholdt nogen sesshin. En sesshin er syv dages intensiv zazen praksis, hvor man sidder mellem 10 og 12 timer dagligt, undertiden mere, gŒr til sanzen flere gange om dagen og f¿lger en forel¾sningsr¾kke hver dag i den uge, det hele varer.

 

Under denne sesshin periode bor man naturligvis i templet og fŒr fuld forplejning. Da jeg vendte tilbage til Kyoto i efterŒret 1977, var det mit ¿nske at deltage i disse sesshin, som er den helt centrale praksis i ethvert zen kloster.

 

Munkene i klostrene deltager i en sŒdan sesshin Žn eller to gange om mŒneden. Jeg kunne m¾rke, at jeg efter 8 Œrs zen praksis, for det meste alene, tr¾ngte til at kaste mig ud i den mere seri¿se zen tr¾ning, som en sesshin er. Jeg ledte derfor efter andre steder i Kyoto, hvor jeg kunne fŒ lejlighed til denne form for praksis.

 

Et af de steder jeg fandt i Kyoto, hvor vesterl¾ndinge, uden videre kendskab til japansk, kunne deltage i en sesshin, var hos en zen buddhistisk forening, som kaldte sig FAS Society. Denne forening for l¾g praktikanter m¿dtes hver l¿rdag eftermiddag til fem gange en halv times zazen og derefter 2 timers tekst studier pŒ et givent opl¾g.

 

Fire gange om Œret arrangerede de en 7 dages sesshin, hvor man sad 10 timer om dagen. Det hele foregik i  Mumon Yamada Roshis tempel Reiun-in i det store Myoshin-ji tempel i Kyoto. Det var et godt sted at komme som et alternativ til Daitoku-ji. Jeg begyndte at komme der hver l¿rdag og deltog i alle deres sesshin indtil efterŒret 1979. Det var her jeg oplevede min f¿rste sesshin, som jeg har beskrevet i artiklen "ForŒrs Sesshin i Kyoto" i tidsskriftet "Alternatur".